Na een top drie-potentieel te hebben getoond in de vrije trainingen van vrijdag, noteerde het door SD Sealants gesteunde duo de achtste tijd in de korte kwalificatiesessie van zaterdagochtend met Jones aan het stuur; de Team Parker Racing Porsche 992 GT3 R-machine heeft nog steeds last van de Balance of Performance-regels van het kampioenschap, waarbij de auto zwaarder blijft dan zijn rivalen ondanks een gewichtsbeperking van 20 kg die voorafgaand aan het evenement werd toegepast.
Het duo hoopte op regen voor de race, maar het beroemde Belgische weer ontging het duo tijdens de bijna twee uur durende wedstrijd op zaterdagmiddag, maar drama elders en een late aanval zorgden ervoor dat ze toch een welverdiende podiumplaats behaalden.
Jones nam de start, maar binnen enkele seconden werd duidelijk dat het evenement op geen enkele manier de gebruikelijke conventies zou volgen. Een botsing met meerdere auto’s bij La Source tussen een aantal leidende LMP3-auto’s verspreidde het veld, waarbij Jones er goed in slaagde om door de strijd heen te sturen en zo een positie terug te winnen.
Maar een stilgevallen prototype machine in de tweede ronde en brokstukken elders zorgden voor de eerste van vier lange safety car periodes. Jones schoof op naar de vierde plaats toen de race zo’n 20 minuten later werd hervat nadat de rivalen voor hem pitstops hadden gemaakt.
Er werd slechts anderhalve ronde onder groene vlag gereden voordat de safety car weer naar buiten kwam na een zware botsing tussen twee LMP3-auto’s bij het naderen van de Venen. Met nog een auto die naar de pits moest, kwam Jones op de derde plaats terecht, voordat ook hij stopte voor de verplichte rijderswissel en aan het einde van ronde 12 overgaf aan Malvern.
De actie werd twee ronden later hervat, met nog de helft van de race te gaan en de Porsche 992 in negende positie. Maar opnieuw was de groene vlag maar van korte duur, want opnieuw drama in de LMP3-divisie, dit keer bij het uitkomen van de Bus Stop chicane aan het einde van de herstartronde, zorgde ervoor dat de safety car voor de derde keer naar buiten kwam terwijl de wrakken van het circuit werden gehaald.
Ruim 15 minuten later ging de race weer van start en deze keer was er tijd voor twee raceronden voordat de wedstrijd weer werd stilgelegd na een flinke shunt voor de Nielsen Racing LMP3-auto van Josh Skelton bij het verlaten van het Les Combes-complex, waarbij Malvern de achtste positie behield.
Er stonden nog maar 19 minuten op de klok toen het veld werd losgelaten en Malvern liet er geen gras over groeien door de strijd te hervatten en zich vast tebijten in een gevecht tussen meerdere auto’s.
Hij klom op naar de zevende plaats toen een voor hem rijdende Ferrari stopte met een lekke band in Eau Rouge, maar het gele geel voor de volledige baan maakte de frustratie nog groter en zijn aanval werd opnieuw tijdelijk afgebroken.
De groene vlaggen vlogen uiteindelijk voor de laatste negen minuten, opmerkelijk genoeg de langste periode van ononderbroken racen in de hele wedstrijd, en Scott ging meteen in de aanval en passeerde collega Team Parker-racer Charles Bateman bij de herstart voor de zesde plaats. Vervolgens schoof hij op naar de vijfde plaats ten koste van voormalig F1-racer Jan Magnussen.
Met genoeg tijd voor nog maar twee ronden te gaan, was de reeks auto’s die streden om de podiumplekken de volgende in zijn vizier en toen de Ferrari van Kei Cozzolino wijd werd geduwd bij het uitkomen van bocht negen, was Malvern opgeklommen naar de vierde plaats.
Hij bleef bij de leiders in de laatste ronde, maar in de laatste bocht was er contact voor hem, waarbij de Steller Motorsport Audi van Sennan Fielding wijd werd geduwd door de Lamborghini van Patrick Kujala, en Malvern kwam vlak achter het gevecht over de streep, op minder dan 1,5 seconde van de winnaar.
Dat was echter niet het einde van het verhaal, want een reeks straffen gooide de volgorde nog verder door elkaar, maar had als bijkomend voordeel dat Jones en Malvern naar de derde plaats stegen en daarmee voor de tweede keer dit seizoen hun plek op het GT3-podium bemachtigden, na hun tweede plaats tijdens de seizoensopener in Barcelona.
Het resultaat betekent dat het duo vijfde staat in het coureurskampioenschap, met alleen de seizoensfinale op het Algarve International Circuit nog voor de boeg.
Nick Jones zei: “Wat een geweldig weekend is het geworden, ook al was de race behoorlijk hectisch. Mijn stint werd regelmatig onderbroken door safety cars, dus het ging erom rustig te blijven en niet mee te gaan in de chaos om me heen. Tijdens mijn stint boekte ik echt goede vooruitgang en dat gaf Scott de kans om te doen wat hij doet. Een tweede podium van het jaar is geweldig, ook al moesten we er even op wachten. De hele Team Parker-crew heeft zo hard gewerkt en we hebben de laatste tijd veel teleurstellende rondes moeten doorstaan met BoP, dus resultaten als deze zijn een mooie beloning. Nu kunnen we de seizoensfinale ingaan op zoek naar een sterke afsluiting van het jaar.”
Scott Malvern voegde hieraan toe: “Het voelde geweldig om weer op het podium te staan en ik vind dat we dit resultaat echt verdiend hebben. Nick deed geweldig werk door alles netjes te houden in de uitdagende openingsstint en toen ik in de auto stapte, moest ik gewoon elke kans grijpen die ik kon. Ik pushte als een gek. Ik denk dat we het maximale uit onze eigen race hebben gehaald met een geweldige pitstop en twee nette stints. De auto voelde dit weekend duidelijk beter aan met wat gewicht kwijt en het was leuk om weer competitief te zijn en te vechten op het scherpst van de snede. Ik denk dat ik met één ronde meer nog minstens één auto had kunnen passeren, maar daar was gewoon geen tijd voor. Toch is de derde plaats een mooie beloning voor ons en het team, dat heel hard heeft gewerkt om ons terug in de strijd te krijgen.”
De seizoensfinale van de Michelin Le Mans Cup vindt op 21 en 22 oktober plaats op het Autodromo do Algarve in Portimão, Portugal.