Niet alleen gooide de Europese hittegolf extreme temperaturen over het veld van de Le Mans Cup in Zuid-Frankrijk, maar de achtste plaats die Jones en Malvern behaalden werd veiliggesteld ondanks nog meer problemen met de Balance of Performance-regels van het kampioenschap.
Net als tijdens het vorige evenement in Le Mans ontnamen de BoP-instellingen voor de enige nieuwe Porsche 911 GT3 R van het 992-genre in het veld de auto opnieuw zijn prestaties op rechte stukken, en met Circuit Paul Ricard dat een van de langste rechte stukken van Europa heeft in de vorm van de Mistral van 1 kilometer, betekende dit dat het team vanaf het begin een zware strijd moest leveren.
Malvern slaagde erin om de auto van Team Parker Racing tijdens de twee vrije trainingen op vrijdag zevende en vijfde te laten worden, maar telkens verloor hij meer dan een seconde per ronde op de Mistral, zelfs tegen de oudere generatie 911 GT3 R.
Jones nam het stuur over voor de kwalificatie en gaf toe dat hij niet het soort ronde neerzette waartoe hij in staat is. Dat, plus een geschrapte ronde vanwege de limieten op het circuit, betekende dat het team de 110 minuten durende race op zaterdag zou starten vanaf de 12e plaats in de klasse.
Met de langere Le Mans Cup-races die meer afhankelijk zijn van strategie, was er altijd het potentieel om naar voren te komen en Jones hield de zaken bij de start netjes terwijl het drama om hem heen losbarstte, waardoor hij de auto in de beginfase naar de top 10 kon brengen. Met cockpittemperaturen die de 60 graden naderden, bleek de race een enorme fysieke uitdaging en het team profiteerde van een Full Course Yellow caution-periode vlak voordat het pitwindow openging om van coureur te wisselen.
Nog een perfect uitgevoerde pitstop bracht Malvern terug in actie voor een handvol rivalen uit zijn klasse, waarbij de Porsche uit de #18 naar de zevende plaats sprong. Maar nu de profcoureurs allemaal geïnstalleerd waren, was Malvern niet bij machte om de strijd aan te gaan met zijn uitdagers op de Mistral, gezien het gebrek aan rechtuitstabiliteit van de Porsche.
Malvern kwam uiteindelijk als achtste over de finish nadat een drive-through penalty de #86 Porsche had gedegradeerd. Het resultaat betekende in ieder geval een goede verbetering ten opzichte van de uitgangspositie van de auto en leverde wat kampioenschapspunten op, maar de teleurstelling over wat er had kunnen gebeuren als de auto op gelijke voet had kunnen concurreren, kon nauwelijks gemaskeerd worden.
De resultaten betekenen dat Jones en Malvern vijfde staan in het GT3-rijderskampioenschap, met nog drie races te gaan dit seizoen.
"Dit was echt een uitdagend weekend voor ons met de temperatuur, de auto en de concurrentie. We zijn er als team doorheen gekomen en hebben wat meer punten gescoord, maar het is geen geheim dat we teleurgesteld zijn dat we niet meer punten hebben gehad. Dit circuit is erg technisch en ik had moeite om er het beste uit te halen tijdens de kwalificatie. Daarna was het mijn taak om alles netjes te houden tijdens de race en erop te vertrouwen dat we een goede strategie zouden hebben. Het team deed het zoals altijd geweldig, maar het was zo warm in de auto dat het moeilijk was om je te blijven concentreren. Scott deed ook wat hij kon, maar we kunnen alleen maar vechten met wat we op dit moment hebben."
"Het was echt een teleurstellend weekend. We hadden gehoopt dat de problemen met de BoP beperkt zouden blijven tot Le Mans en dat we een krachtigere auto zouden hebben voor Ricard, maar dat is niet gebeurd. De omstandigheden maakten deze race ook zo zwaar. Het is slopend om met een grote, fysieke GT3-auto in zo'n hitte te racen en ik denk dat we daar allebei af en toe moeite mee hadden. Nick deed er goed aan om ons vanaf de start een paar plaatsen naar voren te brengen en het team voerde opnieuw een perfecte pitstop en strategie uit, die ons hoger hadden moeten brengen dan het deed, maar ik kon gewoon niet vechten met de andere auto's die zo snel waren op het rechte stuk. Toch zijn het meer punten voor ons in het kampioenschap, maar er moet iets veranderen om ons weer vooraan te krijgen."
De volgende ronde van de Michelin Le Mans Cup vindt plaats in Aragon in Spanje op 24/25 augustus.