Jones en Malvern behaalden een negende plaats aan boord van de Team Parker Racing Porsche 992 GT3 R, waarmee ze in ieder geval genoeg punten binnenhaalden om vijfde te blijven in het kampioenschap, ondanks een lastig weekend op Motorland Aragon.
Met temperaturen in de buurt van de 40 graden zorgde de Spaanse zon voor een slopend evenement, waarbij het in de cockpit soms meer dan 50 graden werd. Desondanks gingen de twee coureurs door en Malvern liet een glimp zien van het potentieel van de Porsche door de op twee na snelste tijd neer te zetten tijdens de tweede training.
Maar toen hun rivalen echt van zich lieten horen tijdens de kwalificatie, met een pole-tijd die uiteindelijk een fractie van een seconde sneller was dan iemand tijdens de tweede training had laten zien, werd het duidelijk dat de race een strijd zou worden.
Door de Balance of Performance-regels van de serie is de nieuwe Porsche meer dan 40 kg zwaarder dan elke andere GT3-auto op de grid, en dat met minder vermogen. Jones slaagde er nog steeds in om de auto naar de achtste tijd in de kwalificatie te slepen, wat een positief begin was.
Maar daar werd het lastig. Jones maakte een goede start en probeerde al vroeg terrein goed te maken, maar werd in bocht één wijd getoond terwijl hij een botsing met meerdere auto’s tussen het LMP3-veld voor hem moest ontwijken. Daardoor viel Jones terug naarde 10e plaats en daarna werd zijn vooruitgang gehinderd door een reeks safety car-periodes van prototypen die waren vastgelopen in het grind van Aragon.
Het werd nog erger toen de auto een drive-through penalty kreeg voor een overtreding van de startprocedure. Jones diende de straf meteen in, achter de Audi van Steller Motorsport die hetzelfde was overkomen, maar beide auto’s waren al snel weer binnen voor het overschrijden van de witte lijn bij het verlaten van de pitstraat, wat een tweede drive-through opleverde.
Hierdoor viel het team uit de wedstrijd en was Pro-coureur Malvern verwikkeld in een persoonlijk gevecht met Sennan Fielding in de Steller Audi om de achtste plaats. Malvern vocht hard om Fielding af te weren, maar kon uiteindelijk niets uitrichten tegen het gewicht en het krachtvoordeel van de Audi en kwam als negende over de streep na een fysiek slopende wedstrijd.
Nick Jones zei: “We kunnen niet ontkennen dat we teleurgesteld zijn over dit weekend, het voelt alsof de kit ons in de steek heeft gelaten. Het is duidelijk dat de auto zwaar wordt afgeremd, maar uiteindelijk heeft de eerste penalty onze race verpest voordat we echt op gang waren gekomen. De tweede was gewoon pech, omdat ik de Audi op de voet volgde bij het uitkomen van de pits en we allebei op de verkeerde lijn terechtkwamen. Vanaf dat moment was het schade beperken. De hitte maakte het een erg fysieke uitdaging voor de eerste stint, maar het werd nog erger toen we uitstapten en de adrenaline wegebde en je er niet meer onderuit kon. Toch heeft het team het zoals gewoonlijk geweldig gedaan en Scott heeft zo hard mogelijk gepusht. We blijven vechten.”
Scott Malvern voegde hieraan toe: “Het was een moeilijk weekend. Het is frustrerend omdat we nog steeds niet zeker weten waar de eerste penalty voor was, die onze race al vroeg in de wedstrijd om zeep hielp en toen zorgde de combinatie van de tweede penalty en de timing van de safety cars ervoor dat we een ronde achterstand opliepen en vanaf dat punt konden we niet veel meer doen. Het voelt nu niet echt als een eerlijk gevecht met BoP, maar we hebben de banden goed onderhouden en tegen het einde hadden we een behoorlijk tempo. Bovendien hebben de jongens zo hard aan de auto gewerkt – het dragen van brandvrije kleding was geen pretje in een hitte van 40 graden! We zullen ons herpakken en opnieuw strijden op Spa-Francorchamps.”
De volgende ronde van de Michelin Le Mans Cup vindt plaats op Circuit de Spa-Francorchamps in België op 22 en 23 september.